Контрольні роботи Українська мова 8 клас
Контрольна
робота №1. Словосполучення і речення. Тест.
Варіант І
1.
Виберіть словосполучення:
А. У лісі. Б. Перед зупинкою.
В. Настала мить. Г. Лісова доріжка.
2. Вкажіть вид
словосполучення слухати з захопленням
за головним словом:
А. Іменне б. Прикметникове В.Дієслівне Г. Займенникове
3. Вкажіть вид речення за будовою та складом граматичних основ
(зробіть синтаксичний розбір)речення
Об цій порі знайшли їх в цій долині.
4. Зробіть синтаксичний розбір поданих словосполучень
Копати картоплю, хтось із них, сім кіп, дуже
холодно.
5. Яке речення називається
простим? Яке речення називається односкладним? Наведіть приклади.
6. Який розділ науки про мову вивчає
словосполучення і речення?
А. Морфологія;
Б. Лексикологія;
В. Синтаксис;
Г. Пунктуація.
7.
Переробіть просте словосполучення на складне
Врожай
картоплі.
8. Лише
іменникові словосполучення наведено в рядку:
А. Рідна земля, зібравши гриби, читання
вголос;
Б. Приходити додому, рання весна, вечірня
зоря;
В. Спів пташок, щира усмішка, сонячні
промені;
Г. Читати мовчки,
побачити друга, цікавий журнал.
9. У якому всі словосполучення утворені способом
прилягання
А. Сподівання зустрітися, заклик до перемоги, наказ
наступати.
Б. Стиха промовляти, трохи вище, йти на зустріч.
В. Бажання випередити, трохи спекотно, дуже важко.
Г. Цікава подорож, велика хатина, зоряна ніч.
10. вкажіть серед на ведених речень спонукальне
А. Хто ж могутній забороне встати нам від сна?
Б. Тут на радощах Бертольдо наказав співців зібрати.
В. Боже, хай моє стрімке завтра летить у вирій.
Г. А ми з тобою обменем торги і підемо горою додому.
11. Визначте речення із непрямим порядком слів
А. Дорога ховалася за
горизонт.
Б. Гості сіли за стіл й тихо загомоніли.
В. За темними левадами протікала річка.
Г. Вечір забринів на чарах сонця.
12. Напишіть рецепт своєї улюбленої страви (5 – 6
речень), вживаючи лише прості розповідні речення.
Контрольна
робота №2. Головні та другорядні члени речення.
Тести
Варіант
2
Прочитайте
текст і виконайте завдання 1 – 6.
(1) Є міста, у яких минуле більше і значиміше за сучасність. (2)
Міста новостворювані, мають день тільки
нинішній і заздрять древнім. (3) Є міста, що лише ждуть свого майбутнього. (4) Київ гармонійно поєднує в собі три виміри часу. (5) Він має свій чар і свою власну історію,
яка дає право називати це місто великим.
1. Лише одну граматичну основу має
речення
А. Перше. Б. Друге. В. Третє. Г.
П’яте.
2. Словосполученням є виділені слова
в реченні
А. Другому. Б. Третьому. В.
Четвертому. Г. П’ятому.
3. Складений іменний присудок вжито в
реченні
А. Першому. Б. Другому. В. Третьому.
Г. Четвертому.
4. Пунктуаційну помилку допущено в
реченні
А. Першому. Б. Другому. В. Третьому
Г. Четвертому.
5. Складним є речення
А. Третє. Б. Четверте. В. П’яте. Г. Шосте.
6. Текст належить до стилю
А. Розмовного.
Б. Художнього.
В. Офіційно-ділового.
Г. Публіцистичного.
7. Спонукальним є речення
А. Хто може ніч обернути на днину?
Б. Навколо сонця рай і поле
волошкове!
В. Візьми мене, природо, і до своїх
причисль.
Г. Ви знаєте, як липа шелестить?
8. Поширеним є речення
А. Кабінет переоснащено.
Б. Ранки сяють.
В. «Ой не ходи, Грицю…» – пісня .
Г. Моя душа співає на берегах ріки.
9. Установіть відповідність
1 складений підмет А. Лискуча роса починає тремтіти синім
туманом.
2 простий присудок Б. Липневі дні були неповторні.
3 складений іменний В. Срібна тонка павутина бабиного
літа.
присудок
4 складений дієслівний Г. Я буду крізь сльози сміятись!
присудок
Д. Сполучені Штати Америки.
10. Установіть відповідність
1 Односкладне речення А. Ти не чекай слушної пори – твори!
2 Спонукальне речення Б. Пахло яблуками, стиглими грушами,
медом.
3 Непоширене речення В. Кілька учнів, мабуть, пастимуть
задніх.
4 Питальне речення Г.А хто нас, бабусю, у сон поведе по
казках?
Д. Йде
весна запашна. Квітами-перлами закосичена.
11. Наведіть приклад неузгодженого
означення. Складіть із ним речення.
12. Зробіть синтаксичний розбір
речення.
Стоять двори у хуртовинах айстр.
Контрольна
робота №1. Словосполучення і речення. Тест.
Варіант
ІІ
2. Виберіть
словосполучення:
А. На горизонті. Б. Я і ти.
В. Настала мить. Г. Талановиті музики.
2. Вкажіть вид
словосполучення Прийти додому за
головним словом:
А. Іменне б.
Прикметникове В.Дієслівне Г. Прислівникове
3. Вкажіть вид речення за
будовою та складом граматичних основ (зробіть синтаксичний розбір)речення
За лісом знов були поля.
4. Зробіть синтаксичний
розбір поданих словосполучень
Весело сміятися, кожному із нас, садити виноград, сьома вівця
5. Яке речення
називається простим? Яке речення
називається односкладним? Наведіть приклади.
6.
Який
розділ науки про мову вивчає словосполучення і речення?
А.
Морфологія;
Б.
Лексикологія;
В.
Синтаксис;
Г. Пунктуація.
7. Переробіть просте словосполучення на складне
Незвичайна врода.
8.
У якому рядку всі поєднання слів не становлять словосполучення?
А. Руку подавати, з
давніх-давен, дорослі і малі.
Б. Підбивати підсумки,
ходити розгойдано, виливати воду.
В. яблука і груші, Буду
працювати, прийшла весна.
Г. Один із нас, сім кіп,
вчорашній день.
9. У якому всі словосполучення утворені способом
керування
А. Сподівання зустрітися, заклик до перемоги, наказ
наступати.
Б. Стиха промовляти, трохи вище, йти на зустріч.
В. Купити хліба, ручка Івана, впіймати за руку.
Г. Цікава подорож, велика хатина, зоряна ніч.
10. вкажіть серед на ведених речень спонукальне
А. Чи ти мене забудеш, друже?
Б. Тут на радощах Бертольдо наказав співців зібрати.
В. Нехай мої слова розіб’ються об кригу.
Г. А я тебе поважав завжди.
11. Визначте речення із прямим порядком слів
А. Дорога ховалася за горизонт.
Б. У хаті сіли гості за стіл й тихо загомоніли.
В. За темними левадами протікала річка.
Г. Ніжний вечір на чарах сонця забринів.
12. Напишіть рецепт своєї улюбленої страви (5 – 6
речень), вживаючи лише прості розповідні речення.
Контрольна
робота №3. Односкладні й неповні речення Тест
Варіант
1
1.
Укажіть односкладне речення (0.5 бала)
А. На полі одразу зчинився галас. (М. Стельмах)
Б. Я йшов все далі й далі в глибину лісів. (М.
Грушевський)
В. У тихій радості – журбі вклонявся вечір дневі. (М.
Рильський)
Г. Не люблю осінньої ночі. (Б. Лепкий)
2. Односкладне
речення з головним членом – підметом – це: (0, 5 бала)
А. Безособове речення
Б. Називне речення
В. Узагальнено-особове
Г. Означено-особове
3. Укажіть
означено-особове речення (0, 5 бала)
А. А моє Полісся не любить не можна. (М. Сингаївський)
Б. Вже не журно мені. (В. Сосюра)
В. Вклоняюсь кожному ліску з любов’ю й відданістю
сина. (Д. Луценко)
Г. Над обрієм сонце звелося. (М. Бажан).
4. Укажіть
неповне речення, у якому ставиться тире (окремі розділові знаки пропущено) (0,
5 бала)
А. Гарний соловей голосом, а нива колосом. (Нар. творч.)
Б. Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці
жмурить. (Нар. творч.)
В. Не одежа красить людину, а добрі діла. (Нар.
творч.)
Г. А у мене в серці музика ясна. (В. Сосюра)
5. Визначте тип односкладного речення: Пахло прив’ялим
полином (0, 5 бала
А. Неозначено-особове
Б. Означено-особове
В. Узагальнено-особове
Г. Безособове
6. Укажіть
рядок, який містить неозначено-особове речення (0, 5 бала)
А. Cлався, наша Україно. (І. Вирган)
Б.Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливали
холодною водою.
(О. Гончар)
(О. Гончар)
В. Вітер. Осінь
глибока. (О. Довженко)
Г. Не вчи орла
літати. (Нар. творч.)
7.Установіть відповідність між односкладним простим
реченням і його видом (2 бали)
1. Означено-особове 2. Неозначено-особове
3. Узагальнено-особове 4. Безособове
А. Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на
тополі. (А. Малишко)
Б. В зів’ялих листочках хто може вгадати красу всю
зеленого чаю?
(І. Франко).
(І. Франко).
В. За добро
добром платять. (Нар. творч.)
Г. Взимку та
повесні курінь відчинено з ранку до вечора і цілу ніч. (Григір Тютюнник).
Д. Кричали до
Бога, до чорта, до людей. (В. Винниченко)
8. Установіть відповідність між виділеними словами в
односкладному реченні й членами речення, яким вони є (2 бали)
1. Додаток 2. Присудок 3. Обставина 4. Означення
А. Учителя і дерево пізнають з плодів. (Нар. творч.)
Б. Знання без помилок ніде не купиш. (М. Доленго)
В. Прагну сонце бачити в золотому капелюшку. (І. Драч)
Г. Вже буряки завезли до цукроварні. (В. Сосюра)
Д. Сутінь вечірньої мли. (М. Терещенко)
9. Обставину мети вжито в реченні (0, 5 бала)
А. Візьму крісілечко, сяду край віконця.
Б. Іще очі не дрімали, а вже сходить сонцею
В. За городом качки пливуть, каченята прячуть.
Г. Десь поїхав мій миленький іншої шукати.
Д. Зіроньки сяють, тихо по небу човен пливе.
10. Узгоджене означення вжито в реченні (0, 5 бала)
А. Промені сонця заливають сяйвом степ.
Б. Вірші Шевченка актуальні й нині.
В. Спадають млосно вечори липневі.
Г. У приказках живе мудрість народу.
Д. Роки життя не владні над тобою.
11.Порівняльний зворот треба відокремити комами в
реченні (розділові знаки пропущено) (1 бал)
А. Глянула на матір а вона як біла стіна.
Б. Вчена людина як сонце невчена як ніч.
В. Ти була як лісова царівна у зоряному вінку.
Г. Моя любов як море що висохнуть не може.
Д. На конвертах хмар літо клеїть віконця як хмарки
12. Виконайте синтаксичний розбір кожного з речень (3
бали)
А. Великий Віз… (Л. Костенко)
Б. Люди орють землю, літа – душу. (М. Стельмах)
В.Даруй мені над шляхом тополиним важкого сонця древню
булаву.
(Л. Костенко)
(Л. Костенко)
Контрольна
робота №3. Односкладні й неповні речення Тест
Варіант
2
1. Укажіть односкладне речення (0, 5 бала)
А. Надвечір дивізія увійшла в місто. (П. Панч)
Б. Люблю тебе, столице України. (В. Сосюра)
В. Одноманітно вистукували колеса на стиках рейок. (А.
Головко)
Г. Просто на південь ледь помітно миготіли вогники.
(П. Панч)
2. Дійова особа граматично не виражається (0, 5 бала)
А . В узагальнено-особовому реченні
Б. У
безособовому реченні
В. В
означено-особовому реченні
Г. У
неозначено-особовому реченні
3. Укажіть безособове речення (0. 5 бала)
А. Бери мене в свої блаженні сни. (Л. Костенко)
Б. Добрій пораді ціни немає. (Нар. творч.)
В. За добро віддячують добром, а не злом. (Нар.
творч.)
Г.Степ і ніч. (Л. Костенко)
4. Укажіть неповне речення, у якому ставиться тире (окремі
розділові знаки пропущено) (0, 5 бала)
А. А навколо Земля у зеленім росистім вінку. (Л.
Забашта)
Б. Вся душа моя з протиріч. (Л. Віценя)
В. Одна-єдина над неозорим казахстанським степом. (О.
Донченко)
Г. Порожня діжка гучить, а повна мовчить. (Нар.
творч.)
5. Визначте тип односкладного речення (0, 5 бала)
Руїни, попіл, згарища, пустка, розбомблені міста і
села, сироти, вдови, втрачені надії і марні сподівання. (Н. Рибак)
А. Називне;
Б. Безособове;
В. Означено-особове;
Г. Неозначено-особове.
6. Укажіть
рядок, який містить означено-особове речення (0, 5 бала)
А. Боїшся вовка — не йди до лісу. (Нар. творч.)
Б. За правду, браття, єднаймось щиро. (Леся Українка)
В. Тихо в садку, тихо в місті, бо пізня година. (Леся
Українка).
Г. Смеркалося…
огонь огнем кругом запалало. (Т. Шевченко)
7. Установіть
відповідність між односкладним простим реченням і його видом (2 бали)
1. Неозначено-особове 2. Безособове
3. Узагальнено-особове 4. Означено-особове
А.Там ціле підземне місто спорудили. (О. Гончар)
Б.Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу.
(Нар. творч.)
В. Надворі вже зовсім смеркало. (А. Головко)
Г. І всі ми як один підняли вгору руки. (І. Франко)
Д. Польовою стежкою з дальніх доріг іду в село й радію
сподіваній стрічі.
(В. Марченко)
(В. Марченко)
8.Установіть відповідність між виділеним словом в
односкладному реченні та членом речення, яким воно є (2 бали)
1. Додаток 2. Обставина 3. Присуд 4. Означення.
А. Вам не втекти від правди суду ні в небесах, ні на
землі. (В. Сосюра)
Б. Герой користі не шукає зроду. (Леся Українка)
В. Не можна судити про людину з першого погляду. (О.
Радищев)
Г. Не бійся досвітньої мли,— досвітній вогонь запали.
(Леся Українка)
Д.Чужа душа – то, кажуть, темний ліс. (Л. Костенко)
9. Обставину причини вжито в реченні (0, 5 бала)
А. Упала паморозь на сливи, тумани бродять.
Б. Все так відчайдушно, щасливо цвіте.
В. Зима крізь вії дивиться на світ.
Г. Син від розкоші вередує.
Д. Ми приходимо в світ для любові.
10. Порівняльний зворот треба відокремити комами в
реченні (розділові знаки пропущено) (0, 5 бала)
А. Уночі собор як свіча.
Б. спомин був як блискавка.
В. вже третій день дощ ллє як з відра.
Г. День мов крапля у глибоку ніч упав.
Д. Сергій увесь день мов у воду опущений.
11. Безособовим є речення (1 бал)
А. Ліс уночі здається казковим.
Б. Навколо теплий літній день.
В. Любіть життя, шануйте кожен день!
Г. Пахне в’ялою травою, квітами.
Д. Мене везуть у царство трав, річок, таємничих озер.
12. Виконайте синтаксичний розбір кожного речення (3
бали)
А. Треба було дочекатися Світу. (М. Коцюбинський)
Б. Степи і ніч. (Л. Костенко)
В. Небо дасть дощу, а земля – зерна. (Нар. творч.)
Контрольна робота №4. Однорідні члени речення. Тести
Варіант
I
1. Укажіть
речення з однорідними членами.
А. За городом срібною гладінню розлився ставок, за
ставком верби до води похилилися, за вербами на пагорбі хати біліють. (І.
Нечуй-Левицький)
Б. Собака стояв під грушею і не зводив з Сашка
здивованих очей.
(О. Копиленко)
(О. Копиленко)
В. Уночі несподівано знявся північний вітер, небо
скоро затяглося хмарами. (В. Собко)
Г. Уже сонце скотилось до заходу, уже степова трава
лисніла червоним одлиском. (І. Нечуй-Левицький)
2. Укажіть речення, де зв’язок між однорідними членами
речення здійснюється за допомогою сполучників та інтонації переліку.
А. Радіють молодій обнові берези, клени, явори. (Л.
Дмитерко)
Б. Моя мати перша в світі навчила мене любить роси,
легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній город
і калину.
(М. Стельмах)
(М. Стельмах)
В. Людина має бути не тільки здоровою, а й гарною. (В.
Сухомлинський)
Г. Неначе човен в синім морі то виринав, то потопав.
(Т. Шевченко)
3.Укажіть речення, у якому однорідні члени є
поширеними.
А. В хаті у Меланії було, як у віночку: тіняво,
зелено, чисто. (О. Гончар)
Б. В глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього
допитливі діти. (Ю. Збанацький)
В. Від Батьківщини – і клич, і звага, і рання сила, й
доля пізня… (М. Сингаївський)
Г.Молода сила тремтить і пориває з кожної жилки
стебла. (О. Гончар).
4. Укажіть речення, у якому однорідні члени – присудки.
А. Мавка йде до калини, швидко ламає на ній червоні
китиці, звиває собі віночок. (Леся Українка)
Б. З берега на берег можна добутися баржами або
човнами. (О. Гончар)
В. Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, у завтрашнє, у
безкрає. (Л. Дмитерко)
Г. Понад морями пролягають тіні журби й тривоги,
спогадів і снів. (Л. Дмитерко)
5. Укажіть речення з неоднорідними означеннями (окремі
розділові знаки пропущено).
А. На липах з’явилося свіже молоде пахуче листя. (В.
Собко)
Б. Одшуміли над Придесенням перші весняні грози, по
тому настали теплі погожі дні. (Ю. Мушкетик)
В . Прийде пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка
голосна. (П. Воронько)
Г. Якісь солодкі любі спогади та думки колисали його
серце. (М. Коцюбинський).
6. Однорідні означення вжито в реченні (розділові
знаки пропущено):
А. Надворі пахне молодим осокорячим листям.
Б. Сині зеленкуваті фіолетові присмерки спадають над
селом.
В. Під осінніми високими зорями затихають степи.
Г. Сльози радості збігають по чисто виголених худих
щоках.
7. Два ряди однорідних членів має речення:
А. Тихі сосни мудро й величаво серед світу білого
стоять.
Б. Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки.
В. Тягнуться до сонця квіти кучеряві, і трави, віти
кучеряві, гори голубі.
Г. Сріблясті роси тремтять на останніх квітках, на
візерунчастім листі акації.
8. Установіть відповідність між реченням з однорідними
членами й розділовим знаком, пропущеним у ньому (окремі розділові знаки
пропущено).
1) тире А. У Карпатах займався
чудовий весняний ранок.
2)двокрапка Б. Я потягнувся до пісні, до неба, до
вечірньої
3) кома зорі і завмер у смутку у диві.
3) кома зорі і завмер у смутку у диві.
В. Лози, кручі, ліс
все блищить і сяє на сонці.
Г. Рвала ти гірке
та сиве зілля ковилу, кермек,
полин-траву.
полин-траву.
9.Установіть відповідність між реченням і групою
однорідних членів у ньому.
1) зі сполучниковим зв’язком
2) з безсполучниковим зв’язком
3) зі змішаним зв’язком
А. З нього можна було писати лицарів, богів,
апостолів, великих учених чи сіятелів,— він годивсь на все.
Б.Чорна, непроглядна темнота стояла кругом. (П.
Мирний)
В. Тепле ясне сонце цілий день висить у світлій
синяві. (Д. Красицький)
Г. Приємно тягати копиці до стогу й ходити навколо
стогів по насінні.
(О. Довженко).
(О. Довженко).
10. Спишіть подані речення. Виконайте синтаксичний
розбір речень. Накресліть схеми записаних речень.
1. Вона була вже не молода, але й не стара, висока,
рівна, з довгастим лицем. (І. Нечуй-Левицький). 2. Тонкі брови, русяві дрібні
кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все надихало молодого парубочою
красою. (І. Нечуй-Левицький).
Контрольна робота №4. Однорідні члени речення. Тести
Варіант
II
1.
Укажіть речення з однорідними членами.
А. Оркестр шалів, погрожував, благав, журивсь і плакав
скрипок голосами, то шквалом бурі тишу розривав, то озивався десь під небесами.
(О. Доріченко)
(О. Доріченко)
Б. Човен висувається з-під верболозу чорним клинцем, і
на воду сповзає дядькова тінь. (Г. Тютюнник)
В. Ось тільки в лісі туман тримається найдовше, він
тут хапається за кожний виярок. (Є. Гуцало)
Г. Копита відбивали чіткий ритм, і, збуджений тим
ритмом, він навмисне прискорював біг. (В. Дрозд)
2. Укажіть речення, у якому однорідні члени —
обставини.
А. Посаджене матір’ю насіння зійде, зацвіте,
закрасується, перев’ється по всьому городі. (М. Стельмах)
Б. І хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, в
тім світі. (М. Стельмах)
В. Між Гончарівкою й Дігтярами вип’явся високий та
обривчастий згірок із загубленою чи призабутою назвою. (Ю. Яновський)
Г. Остап зірвався на рівні ноги й не пішов, а побіг
далі. (М. Коцюбинський)
3.Укажіть речення, у якому однорідні члени поєднуються
розділовим сполучником.
А. Листки то намагаються ухопитися за гілку, то наче
звисають. (О. Довгий)
Б. Тече Дніпро між кручами уперто розбурханий,
нестримний і рвучкий.
(П. Перебийніс)
(П. Перебийніс)
В. Маска ховає обличчя, але не ховає очей. (І. Павлюк)
Г. А Бог же вчить терпіти не ярмо, а лиш труднощі
дороги. (В. Герасимчук)
4. Яким членом речення виступає узагальнювальне слово
в поданому реченні?
Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні
і тополі, і тиша в тиші, і тумани в полі. (Б. Олійник)
А. Присудком.
Б. Додатком. В. Підметом. Г. Обставиною.
5. Укажіть
речення з неоднорідними означеннями.
А.З дому рано мене повела неспокійна епоха по
тернистих дорогах важкого, складного життя. (Д. Луценко)
Б. І ридає рояль за стіною про далекі загублені дні.
(В. Сосюра)
В. З рогатим, ридаючим риком вітри орди хмар несуть.
(В. Симоненко)
Г. Сніг лежить білий, сріблястий. (Ю. Яновський)
6. Два ряди
однорідних членів має речення:
А. І в оркестрі року літо і зима, весна і осінь –
сольні інструменти.
Б. Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, і свого не
цурайтесь.
В. Запахла осінь в’ялим тютюном, та яблуками. Та
тонким туманом.
Г. Не тільки день, а й кожна мить – то крок до честі,
слави чи неслави.
7. Однорідні означення вжито в реченні (розділові
знаки пропущено):
А. Найвищі Карпатські гори на Івано-Франківщині.
Б. З Кленового пагона зірвався широкий жовтий лист.
В. Величезна скляна будівля виросла перед нашими
очима.
Г. У хаті стояв передранішній густий морок.
8.Установіть відповідність між реченням з однорідними
членами й розділовим знаком, пропущеним у ньому (окремі розділові знаки
пропущено).
1) тире А. Сніг мете, намітає
кучугури замітає рови.
2) двокрапка Б. Сніжинки тендітні і ніжні
хтось сипле.
3) кома В. Справа стояла на місці ні туди
ні сюди.
Г. А цій
землі нічого не забракло ні рік, ні моря,
ні озер, ні трав.
ні озер, ні трав.
9. Установіть відповідність між реченням і групою однорідних
членів у ньому.
1)зі сполучниковим зв’язком
2) з безсполучниковим зв’язком
3) зі змішаним зв’язком
А. І барвінком, і рутою, і рястом квітчає весна землю,
мов дівчину в зеленому гаї… (Т. Шевченко)
Б. Галя швидко вдяглася, вийшла до вітальні. (Ю. Збанацький)
В. Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього
дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня. (Л. Костенко)
Г. Ожила природа, розпустилися бруньки, і от-от дерева
одягнуться в зелене вбрання. (Д. Красицький)
10. Спишіть
речення. Виконайте синтаксичний розбір речень з однорідними членами. Накресліть
схеми.
1. Він то повз на животі по тонких крижинах, то
впирався палицею й перестрибував через водяні латки, то бігав з кінця в кінець
криги, не маючи виходу. (В. Винниченко) 2. Діти улітку складають гербарій:
пелюстки ромашки й цвіт ведмежого вушка, зозулині черевички й сині лісові
дзвоники… (Є. Гуцало)
Контрольна
робота №5. Речення зі звертаннями. Вставними словами. Тести.
Варіант
I
1. Укажіть правильне твердження.
Звертання — це:
А слово, яке виражає ставлення мовця до висловлюваного
ним повідомлення;
Б слово, що називає особу або предмет, до якого
звертаються з мовленням;
В чуже мовлення, передане дослівно, без змін;
Г розмова двох або кількох осіб.
2. Укажіть правильне твердження.
Вставні речення виділяються:
А двокрапкою й тире;
Б лапками;
В комами або дужками;
Г крапкою з комою.
3. Укажіть речення зі звертанням.
А Мавко, ти з мене душу виймеш! (Леся Українка)
Б Вже почалось, мабуть, майбутнє. (Л. Костенко)
В І вже не існувало для нього нічого, окрім озера,
осики й хмелю. (І. Цюпа)
Г Ти, як і Дніпро, оспіваний у піснях народних… (І.
Цюпа)
4. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає
впевненість.
А Ви, звичайно, знаєте мою сестру. (Ю. Збанацький)
Б Отже, що тут багато говорити й сперечатися. (М.
Грушевський)
В Кажуть, юність нерозсудлива й тривожна. (Л. Забашта)
Г Відступати нам, по-перше, пізно, а по-друге, немає
підстав. (В. Собко)
5. Укажіть речення з непоширеним звертанням.
А Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу. (Д.
Павличко)
Б Живи, Україно, живи для краси, для сили, для правди,
для волі!.. (О. Олесь)
В З-за моря припливла сюди, кохана чарівнице? (Леся
Українка)
Г Глянь оком щирим, о Божий Сину, на нашу землю, на
Україну. (О. Закидальська)
6. Як називається виділена конструкція, ужита в даному
реченні?
Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася
зима!) княгиня почала дітей навчати. (М. Руденко)
А вставлене речення;
Б вставне слово;
В вставне словосполучення;
Г вставне речення.
7. Установіть відповідність між реченнями і вставними
конструкціями в них (розділові знаки пропущено).
1 звертання
2 вставне слово
3 вставне словосполучення
4 вставне речення
А Може вам зустрічалась нині синя райдуга у долині?
(А. Малишко)
Б Вгамуйся думко не літай так буйно. (Леся Українка)
В Земля України небо і люди усе мені рідне. (П.
Воронько)
Г Ми по сходах ступаєм а ніч мабуть є щось чаклунське
у ночі зорі сипала прямо до віч. (Б. Степанюк)
Д Не губіться прошу вас у морі людському. (Л. Ржегач)
8. Установіть відповідність між реченнями й типом
вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.
1 упевненість
2 невпевненість
3 радість
4 джерело повідомлення
А Отже, секрет музикальності української вимови треба
шукати у її зв’язку з українською піснею. (І. Фаріон)
Б Кажуть, мудрість приходить з роками. (Л. Дмитерко)
В Чи, може, так здалось мені? (Л. Глібов)
Г На щастя, пожежу погасили швидко. (Ю. Баштовий)
Д Кожному, звичайно, приємно, коли в кімнаті стоять
квіти. (О. Копиленко)
9. Складіть речення так, щоб в одному випадку слова може, правда,
на щастя були вставними, а в іншому членами речення.
на щастя були вставними, а в іншому членами речення.
10. Виконайте синтаксичний розбір речень.
1. Батьку, батьку, ніколи не забуду тебе! (П.
Загребельний)
2. Гарний хлопець з іншої планети, може, завтра в
гості залетить.
(Л. Костенко)
(Л. Костенко)
Контрольна
робота №5. Речення зі звертанням, вставними словами. Тести.
Варіант
II
1. Укажіть правильне твердження.
При звертаннях може стояти займенник:
А ти або ви;
Б я або ми;
В ти або ми;
Г вони або ми.
2. Укажіть правильне твердження.
Своє ставлення до повідомлюваного мовець висловлює за
допомогою:
А звертань;
Б головних членів речення;
В дужками або тире;
Г вставних слів (словосполучень, речень).
3. Укажіть правильне твердження.
Якими відмінками виражаються звертання?
А Іменником у кличному відмінку однини і називному
множини;
Б іменником у називному відмінку однини та родовому
множини;
В іменником у називному відмінку множини та родовому
однини;
Г іменником у знахідному відмінку однини і множини.
4. Укажіть правильне твердження.
Вставлені конструкції відрізняються від вставних:
А будовою;
Б місцем у реченні;
В інтонацією та розділовими знаками при них;
Г вони містять у собі додаткове повідомлення.
5. Укажіть речення з поширеним звертанням.
А Плач же, серце, плачте, очі, поки не заснули. (Т.
Шевченко)
Б Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий
невгамовний вік. (Л. Костенко)
В Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і
незлим. (А. Малишко)
Г Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали. (Т. Шевченко)
6. Укажіть речення, у якому вставне слово вказує на
джерело думки.
А Значить, ці промені рівні тому випромінюванню. (М.
Івченко)
Б Понад Дніпром козак іде, може, з вечорниці. (Т.
Шевченко)
В Був тоді там, кажуть, кущик глоду, кущик є, та —
терен, а не глід. (Л. Костенко)
Г Чекаю дня, коли собі скажу: оця строфа, нарешті,
досконала. (Л. Костенко)
7. Установіть відповідність між реченнями і вставними
конструкціями в них (розділові знаки пропущено).
1 звертання
2 вставне слово
3 вставне словосполучення
4 вставне речення
А Бува то правда кажучи звичайна крамарська буда яких
безліч в Італії. (Леся Українка)
Б Воно мені мабуть так мало бути. (М. Вінграновський)
В А я хвилину виберу скажу про командира отак за першим
спогадом і другий виплива душа у нього щира… (А. Малишко)
Г Ми зберегли тебе вкраїнсько мово щоб лютий ворог не
поранив. (П. Тичина)
Д Стежина неначе лоза виноградна пнеться по білій
стіні гори. (Д. Павличко)
8. Установіть відповідність між реченнями й типом
вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.
1 упевненість
2 невпевненість
3 активізація уваги
4 послідовність викладу думки
А Погода зіпсувалась, мабуть, буде штормове попередження.
(А. Кащенко)
Б Десь на обрії блиснуло, без сумніву, буде гроза. (І.
Цюпа)
В На материні прохання, уявіть собі, ніхто не зважає.
(О. Довженко)
Г Зрештою, навчання триває і після закінчення школи.
(І. Цюпа)
Д Будьте люб’язні, допоможіть мені підібрати потрібну
літературу. (З підручника)
9. Виконайте синтаксичний розбір речень.
1.Здається, десь високо в небі журавель лине. (В.
Васильченко)
2. У наш час (час електроніки, кібернетики, генетики,
польотів у космос) природно утворився інший симбіоз. (Є. Гуцало)
Коментарі
Дописати коментар